Sławomir Wittkowicz w Polskim Radiu PiK: bez rozwiązania problemu żenująco niskich wynagrodzeń, żadna reforma nie przyniesie efektu
W audycji Polskiego Radia PiK pt. ,,Pytać każdy może’’ odbyła się dyskusja o roli i zmianach w Karcie Nauczyciela, a także bieżących problemach polskiego systemu oświaty. W dyskusji udział wzięli przedstawiciele związków zawodowych nauczycieli, m.in. gościem programu był Sławomir Wittkowicz, Przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego ”Forum-Oświata”, Członek Prezydium Forum Związków Zawodowych.
Wszyscy uczestnicy rozmowy zgodzili się, że Karta Nauczyciela jest nadal niezbędnym dokumentem, który reguluje zawód i zapewnia jego jednolitą strukturę. Dokument jest stale nowelizowany, aby dostosować go do zmieniających się potrzeb. Uczestnicy podkreślili, że ostatnie nowelizacje są wynikiem pracy wspólnych zespołów i przyniosły oczekiwane zmiany w takich obszarach jak:
- ocena pracy nauczycieli i sposób zatrudniania początkujących pedagogów;
- wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i ich ujednolicenie;
- nagrody jubileuszowe, w tym wprowadzenie nowej nagrody za 45 lat pracy;
- urlopy dla poratowania zdrowia i świadczenia kompensacyjne.
Sławomir Wittkowicz wymienił negatywne aspekty nowelizacji z powodu dwóch kwestii:
- nagrody jubileuszowe: zmiany dotyczące nagród za 40 i 45 lat pracy nie weszły w życie 1 września, co postrzega jako celowe oszczędności ministerstwa;
- urlop na poratowanie zdrowia: uważa za niekorzystny brak likwidacji przepisu, który uniemożliwia pracującym nauczycielom z nabytymi uprawnieniami emerytalnymi skorzystanie z urlopu na podratowanie zdrowia. Nazywa to nierównym traktowaniem.
Mimo wprowadzonych zmian, Sławomir Witkowicz podczas audycji pokreślił, że najważniejszym problemem pozostają rażąco niskie wynagrodzenia, że żadna reforma nie powiedzie się, jeśli nie rozwiąże się tej kwestii. Uważa, że obietnice powiązania płac nauczycieli ze średnim wynagrodzeniem są jedynie polityczną grą.
Drugim istotnym problemem są postępowania dyscyplinarne. Wskazano na znaczny wzrost liczby spraw i ich często absurdalny charakter. Uczestnicy dyskusji zauważyli, że szeroka definicja „dobra dziecka” i zaostrzone przepisy prowadzą do nadużywania tej procedury, co narusza prawa nauczycieli.
Na koniec, zwrócono uwagę na znaczenie kultury organizacyjnej i pozytywnej atmosfery w szkole, która ma motywować nauczycieli do pozostawania w zawodzie, ale zgodzono się, że bez fundamentalnej zmiany w kwestii płac, żadna reforma nie przyniesie trwałych efektów.
Pełny dostęp do audycji znajdziesz tu.