Forum Związków Zawodowych realizuje projekt „Bezpieczny pracownik, pracowniczka, pracodawca. Projekt na rzecz rozwoju standardów i kompetencji związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy”

Tytuł projektu:

Bezpieczny pracownik, pracowniczka, pracodawca. Projekt na rzecz rozwoju standardów i kompetencji związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy.

pastedGraphic.png

O projekcie:

Projekt zakłada wsparcie w dostosowaniu pracowników i pracownic w zakresie rozwoju standardów i kompetencji związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, oraz w zakresie kreowania zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia pracowników. Projekt przewiduje również promocję bezpiecznych i zdrowych warunków zatrudnienia poprzez edukację, szkolenia ogólne i specjalistyczne, wymianę i promocję dobrych praktyk oraz organizację szkoleń, webinarów tematycznych na żądanie oraz kończącej projekt konferencji upowszechniającej.

pastedGraphic.png

Zadania realizowane w projekcie:

  1. Pogłębione badanie potrzeb pracowników organizacji zrzeszonych w Forum Związków Zawodowych w zakresie wyzwań i zagrożeń związanych z BHP, m.in:
    • opracowanie metodologii realizacji badania potrzeb pracowników organizacji zrzeszonych w FZZ, w tym opracowanie narzędzia badawczego (badania ankietowe, wywiady grupowe oraz wywiady indywidualne),
    • wykonanie badania ilościowego z wykorzystaniem ankiety internetowej oraz opracowanie raportu z badania ilościowego,
    • organizację 8 regionalnych, jednodniowych spotkań grup fokusowych dla 192 osób łącznie (24 osoby na każde spotkanie grupy fokusowej) oraz równoległe przeprowadzenie dwugodzinnych wywiadów metodą FGI,
    • 20 wywiadów grupowych i indywidualnych metodą IDI,
    • opracowanie raportu i rekomendacji z badania potrzeb i wywiadów indywidualnych,
    • opracowanie materiałów szkoleniowych z wykorzystaniem layoutów zapewniających jednolitą identyfikację wizualną, dobranych zdjęć odpowiadających tematyce szkolenia i infografik. Materiały szkoleniowe składać się będą z trzech opracowań: skryptu merytorycznego, prezentacji oraz pigułki wiedzy i zostaną opublikowane na stronie internetowej FZZ i zostaną udostępnione dla wszystkich zainteresowanych. Materiały zostaną opracowane dla 25 tematów szkoleń BHP, które będą realizowane w projekcie z uwzględnieniem rekomendacji po spotkaniach konsultacyjnych, w tym dla 5 tematów ogólnych i dla 20 tematów specjalistycznych lub branżowych. 
  1. Organizacja i przeprowadzenie szkoleń, w tym:
  • 2-godzinne spotkanie informacyjne dla 8 trenerów (głównie Społecznych Inspektorów Pracy) prowadzących szkolenia w projekcie w celu ujednolicenia jakości i standardu wszystkich szkoleń,
  • opracowanie materiałów i programu szkolenia informacyjnego,
  • przygotowanie i organizację szkoleń 2-dniowych ogólnych o charakterze ogólnopolskim, realizowanych w 16 województwach (łącznie 80 szkoleń dwudniowych) i specjalistycznych/branżowych (łącznie 20 szkoleń dwudniowych) organizowanych lokalnie i poprzedzonych sesjami networkingowymi. Szkolenia będą miały charakter bezpośredni i zostaną zrealizowane łącznie dla 1200 uczestników (100 szkoleń x 12 uczestników).
  1. Działania upowszechniające i promocyjne
  • ogólnopolska konferencja upowszechniająca dla 250 uczestników i 15 panelistów oraz konferansjera, której celem będzie upowszechnianie roli przedstawiciela pracowników w BHP w celu wypromowania dobrych praktyk w tym zakresie oraz upowszechnianie dobrych praktyk z zakresu BHP stosowanych przez pracodawców. Uczestnikom projektu zostanie zapewniony nocleg w dzień poprzedzający wydarzenie, wyżywienie oraz przerwy kawowe, a także zwrot kosztów dojazdu. Uczestnicy otrzymają materiały konferencyjne, zapewniona zostanie także obsługa techniczna/recepcyjna wydarzenia.W ramach komunikacji wewnętrznej zapewniona zostanie transmisja konferencji upowszechniającej,
  • stworzenie filmu z konferencji upowszechniającej oraz rolek do publikacji w social mediach,
  • zrealizowanie wywiadów z najważniejszymi panelistami konferencji upowszechniającej,
  • utworzenie subdomeny na stronie internetowej FZZ z dostępem do wystąpień eksperckich,
  • opracowanie przykładów dobrych praktyk w zakresie BHP i upowszechniających rolę przedstawiciela pracowników w BHP,
  • opracowanie 45 „case studies”, które zostaną zaprezentowane podczas konferencji upowszechniającej i umieszczone na stronie internetowej FZZ,
  • nagranie piętnastu 45-minutowych webinariów tematycznych na żądanie, dotyczących wzmocnienia udziału partnerów społecznych w zapewnianiu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz promocji roli przedstawicielstwa pracowników w BHP. Każdy webinar będzie upowszechniany z wykorzystaniem platformy ClickMeeting.

pastedGraphic.png

Grupy docelowe:

Projekt adresowany jest do co najmniej 1200 osób (396 kobiet i 804 mężczyzn), Społecznych Inspektorów Pracy oraz przedstawicieli, przedstawicieli organizacji członkowskich FZZ, którzy reprezentują branże tj.: ochronę zdrowia, bezpieczeństwo wewnętrzne, sferę finansów publicznych wraz z państwową sferą budżetową, branżę transportowa, telekomunikacyjną, sektor bankowy oraz instytucje publiczne i pracują w zakładach pracy, szpitalach i innych jednostkach, w których bezpieczeństwo i higiena pracy ma strategiczny wpływ na funkcjonowanie całego sektora publicznego, a więc i usług publicznych.

pastedGraphic.png

 Cel projektu:

Celem projektu jest objęcie wsparciem co najmniej 1200 osób z grup docelowych i podniesienie kompetencji tych osób w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy, promowanie bezpiecznych i zdrowych warunków zatrudnienia, poprzez edukację, szkolenia i wymianę dobrych praktyk, w tym przez organizację konferencji i webinarów.

Cele szczegółowe projektu obejmują:

  • badanie potrzeb szkoleniowych oraz opracowanie materiałów szkoleniowych,
  • przeprowadzenie szkoleń ogólnych i specjalistycznych w celu podniesienia świadomości i kompetencji Społecznych Inspektorów Pracy oraz przedstawicieli partnerów społecznych w zakresie BHP,
  • organizację konferencji upowszechniających, webinariów i promocję dobrych praktyk w celu szerokiego rozpowszechniania wiedzy i doświadczeń z zakresu BHP,
  • podkreślenie istotnej roli przedstawicieli pracowników w tworzeniu bezpiecznych warunków pracy oraz propagowanie ich zaangażowania i udziału w procesach podejmowania decyzji dotyczących BHP. w okresie 05.05.2025 roku do 28.02.2027 roku.

pastedGraphic.png

Efekty projektu:

  • podniesienie kompetencji oraz otrzymanie wsparcia w zakresie rozwoju standardów i kompetencji związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, oraz w zakresie kreowania zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy przez 1200 osób z organizacji należących do Forum Związków Zawodowych, 
  • promocja bezpiecznych i zdrowych warunków zatrudnienia, poprzez edukację, szkolenia i wymianę dobrych praktyk (w tym przez organizację konferencji i webinariów);
  • zwiększenie świadomości, wiedzy i zaangażowania uczestników projektu w kwestiach BHP, co przyczyni się do poprawy warunków pracy oraz zmniejszenia ryzyka wypadków i chorób zawodowych.

pastedGraphic.png

Budżet projektu:

  • Całkowita wartość: 3 973 629,50 PLN,
  • Wkład Funduszy Europejskich: 3 854 420,61 PLN.

pastedGraphic.png

Okres realizacji projektu:

Projekt realizowany będzie w okresie od 05.05.2025 do 28.02.2027 

hasztagi: #FunduszeUE  #FunduszeEuropejskie.