Układy Zbiorowe Pracy – co się zmieni w przepisach?
Projekt ustawy z dnia 20 czerwca 2024 r. o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych określający zasady zawierania i ewidencjonowania zakładowych układów zbiorowych pracy lub ponadzakładowych układów zbiorowych pracy i zasady ewidencjonowania porozumień zbiorowych, od 1 stycznia 2025 roku będzie stanowić odrębny akt prawny regulujący ww. kwestie. Obecnie projekt znajduje się w Komitecie ds. Europejskich, w którym przechodzi kolejny etap oceny.
Reprezentatywne organizacje związków zawodowych i organizacje pracodawców zgłosiły do projektu ustawy szereg uwag. Rząd uwzględnił m.in. podstawową uwagę zgłoszoną przez Forum Związków Zawodowych (FZZ) zgodnie z którą zapis ograniczający możliwość przedłużenia obowiązywania zakładowego układu zbiorowego jedynie o kolejne pięć lat nie powinien znajdować się w treści ustawy. FZZ argumentowało, że często strony są w pełni zadowolone z treści zakładowego układu zbiorowego i chcą aby jego postanowienia były kontynuowane przez okres dłuższy niż pierwotnie zakładał projekt ustawy. Wobec uwag zgłoszonych przez FZZ, rząd postanowił, że przed upływem terminu obowiązywania zakładowego układu zbiorowego pracy, zawartego na czas określony, strony objęte układem będą mogły zdecydować o jego przedłużeniu na czas określony bądź nieokreślony.
Rząd uwzględnił również część propozycji organizacji pracodawców, m.in. Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP), która uznała, że część postanowień ustawy w zakresie odpowiedzialności za naruszenie przepisów ustawy jest zbyt restrykcyjna. Rząd finalnie postanowił, że niewypełnienie obowiązków informacyjnych, które w pierwotnej wersji projektu zagrożone było karą grzywny lub ograniczenia wolności zagrożone będzie jedynie karą grzywny. Z kolei uwzględniając uwagę Konfederacji Lewiatan, rząd uznał że strony układu zbiorowego będą zobowiązane do bieżącej oceny aktualności jego postanowień, a nie do corocznej, obligatoryjnej aktualizacji jego postanowień.